Grammisgalan

Imorgon Onsdag den 9 januari sänds Grammisgalan i Tv 4 kl 20.00.

Här är de nominerade i varje kategori.
Jag har även givit mig på att gissa vem som kommer att vinna i varje kategori.
 Men jag har även skrivit vem jag hoppas ska vinna.

Nu ska det bli spännande att se hur många rätt man får in.

  



ÅRETS ALBUM

Kent - Tillbaka Till Samtiden 
Lars Winnerbäck - Daugava
Sahara Hotnights - What If Leaving Is a Loving Thing 
Salem Al Fakir  - This Is Who I Am
Säkert!  - Säkert!
---

Vinnare: Kent - Tillbaka Till Samtiden 

Jag hoppas: Lars Winnerbäck - Daugava
---


ÅRETS BARNALBUM
Anders Ågren  - Gagga!
Blandade artister (Den blå) - Älskade ramsor, sagor & sånger från Barnkammarboken. 
Bosses Vänner - Läget?
Bröderna Lindgren  - Vuxen Barnmusik!
Doris och Knäckebröderna - En Rutig Skiva 
---

Vinnare: Bröderna Lindgren  - Vuxen Barnmusik!
Jag hoppas: Blandade artister (Den blå) - Älskade ramsor, sagor & sånger från  

                   Barnkammarboken.

---


ÅRETS DANS/HIP HOP/SOUL
Adam Tensta  - It's A Tensta Thing 
Familjen - Det Snurrar i Min Skalle 
Ken - Äntligen Hemma 
Mange Schmidt - Känslan Kommer Tillbaks 
Petter - God Damn It
---

Vinnare: Petter - God Damn It
Jag hoppas: Petter - God Damn It
---


ÅRETS DANSBAND/SCHLAGER
Benny Anderssons Orkester/ H Sjöholm & T. Körberg - BAO 3
Drifters - Ett Liv Med Dig
Lasse Stefanz - Vagabond
Magnus Carlsson - Live Forever - The Album
Nanne - Jag Måste Kyssa Dig
---

Vinnare: Benny Anderssons Orkester/ H Sjöholm & T. Körberg - BAO 3
Jag hoppas: Magnus Carlsson - Live Forever - The Album
---


ÅRETS FOLKMUSIK/VISA
Abalone Dots - From A Safe Distance
Ale Möller Band - Djef Djel 
Lars Demian - Välkommen Hit 
Sofia Karlsson - Visor Från Vinden 
Sven-Bertil Taube - Alderville Road - Ord & Toner av Evert Taube
---

Vinnare: Sven-Bertil Taube - Alderville Road - Ord & Toner av Evert Taube
Jag hoppas: Lars Demian - Välkommen Hit 
---


ÅRETS GRUPP
Kent - Tillbaka till Samtiden
Mando Diao - Never Seen The Light Of Day
Sahara Hotnights - What If Leaving Is A Loving Thing 
The Ark - Prayer For The Weekend 
The Hives - The Black And White Album 
---

Vinnare: Kent - Tillbaka till Samtiden
Jag hoppas: The Ark - Prayer For The Weekend 
---


ÅRETS HÅRDROCK
Entombed - Serpents Saints 
Hardcore Superstar - Dreamin´In A Casket
Lillasyster - Hjärndöd musik för en hjärndöd generation 
Mustasch - Latest Version Of The Truth 
Takida - Bury The Lies 
---

Vinnare: Hardcore Superstar - Dreamin´In A Casket
Jag hoppas: Lillasyster - Hjärndöd musik för en hjärndöd generation 
---


ÅRETS JAZZ
Alice Babs med Jan Johansson & Georg Riedels Ork. - Illusion 
Bitter Funeral Beer Band W Don Cherry & K. Sridhar - Live In Frankfurt 82 
E.S.T. - E.S.T. Live In Hamburg 
Nils Landgren Funk Unit - Licence To Funk 
Rigmor Gustafsson - Alone With You 
----

Vinnare: Alice Babs med Jan Johansson & Georg Riedels Ork. - Illusion 
Jag hoppas: Rigmor Gustafsson - Alone With You 
---


ÅRETS KLASSISKA
Anne Sofie Von Otter / Bengt Forsberg - Terezín / Theresienstadt 
Harmony Of Voices / Fredrik Malmberg - Monteverdi  - Soaviaccenti 
Lisa Rydberg & Gunnar Idenstam - Bach på svenska 
Martin Fröst - Nielsen & Aho - Klarinettkonsert
Vadstena-Akademien - Opera under fyrtio somrar 
---

Vinnare: Vadstena-Akademien - Opera under fyrtio somrar 
Jag hoppas: Lisa Rydberg & Gunnar Idenstam - Bach på svenska 
---


ÅRETS KOMPOSITÖR
Annika Norlin - Säkert!
Benny Andersson - BAO 3
Joakim Berg & Martin Sköld - Tillbaka till Samtiden
Ola Salo - Prayer For The Weekend 
Salem Al Fakir - This Is Who I Am
----

Vinnare: Ola Salo - Prayer For The Weekend 

Jag hoppas: Ola Salo - Prayer For The Weekend 

---


ÅRETS KVINNLIGA ARTIST
Anna Järvinen - Jag fick feeling
Laleh - Prinsessor
Miss Li - God Put A Rainbow In The Sky
Sonja Aldén - Till Dig 
Säkert! - Säkert!
---

Vinnare: Anna Järvinen - Jag fick feeling

Jag hoppas: Sonja Aldén - Till Dig 

---


ÅRETS LIVEAKT
Lars Winnerbäck 
Lena PH & Orup
Takida
The Hives
Timbuktu 
---

Vinnare: The Hives
Jag hoppas: The Hives

---


ÅRETS LÅT
Lars Winnerbäck i duett med Miss Li - Om du lämnade mig nu 
Mange Schmidt Feat. Petter - Giftig
Sahara Hotnights - Cheek to Cheek 
Salem Al Fakir - Good Song 
The Ark - The Worrying Kind
---

Vinnare: The Ark - The Worrying Kind
Jag hoppas: The Ark - The Worrying Kind  

---


ÅRETS MANLIGA ARTIST
Lars Winnerbäck - Daugava
Moneybrother - Mount Pleasure
Måns Zelmerlöw - Stand By For...
Salem Al Fakir - This Is Who I am
Timbuktu - Oberoendeframkallande
---

Vinnare: Måns Zelmerlöw - Stand By For...

Jag hoppas: Måns Zelmerlöw - Stand By For...

---


ÅRETS NYKOMLING
Adam Tensta - It's A Tensta Thing
Maia Hirasawa - Though, I´m just me
Oh Laura - A Song Inside My Head, A Demon In My Bed
Salem Al Fakir - This Is Who I Am
Säkert! - Säkert!
---

Vinnare: Salem Al Fakir - This Is Who I Am

Jag hoppas: Oh Laura - A Song Inside My Head, A Demon In My Bed
---


ÅRETS PRODUCENT
Benny Andersson - BAO 3
Björn Olsson - Never Seen The Light Of Day 
Björn Yttling - Writer`s Block & What If Leaving Is A Loving Thing 
Jon Joshua Schuman & Kent - Tillbaka till Samtiden
Salem Al Fakir - This Is Who I Am
---

Vinnare: Jon Joshua Schuman & Kent - Tillbaka till Samtiden
Jag hoppas: Salem Al Fakir - This Is Who I Am
---


ÅRETS TEXTFÖRFATTARE
Annika Norlin - Säkert!
Eva Dahlgren - Petroleum och Tång 
Jason Diakité - Oberoendeframkallande
Joakim Berg - Tillbakka till Samtiden
Salem Al Fakir - This Is Who I Am
---

Vinnare: Joakim Berg - Tillbakka till Samtiden
Jag hoppas: Annika Norlin - Säkert!
----


MTV-PRISET FÖR BÄSTA VIDEO
Adam Tensta - My Cool (Regi: Marcus Lundin)
Familjen - Det snurrar i min skalle (Regi:Johan Söderberg)
Kent - Ingenting (Regi: Mattias Montero/Adam Berg)
Slagsmålsklubben - Malmö Beach Night Party (Regi: Andreas Nilsson)

The Ark - Prayer For The Weekend (Regi: Magnus Renfors/Kindpeople)

---

Vinnare: Kent - Ingenting (Regi: Mattias Montero/Adam Berg)
Jag hoppas: The Ark - Prayer For The Weekend (Regi: Magnus Renfors/Kindpeople)

----


Vad tror ni?

Kommentarer
Postat av: Mia

Åhh kul med grammisgalan, hade jag glömt bort :-)

2008-01-08 @ 23:07:04
URL: http://mariat80.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0