Namn



Namn är något som intresserar mig.


Följande slog mig en gång när jag funderade över namn och denna teori håller om man håller sig till "svenska" förnamn.  


Har ni tänkt på att det inte finns några pojknamn som slutar på A? Bara ett har jag hittat och det är namnet Ola.

Liksom övriga slutar på andra bokstäver exempel: Anders, Lars, Viktor, Jens, Lukas, Örjan, Olof, Erik osv..


Däremot när det gäller flicknamn så slutar uteslutande alla flicknamn på bokstaven A.

Nu kommer ni att reagera och säga att det inte alls stämmer. Jo om man håller sig till orginalformen av flicknamnen så stämmer det. Det finns "böjda" flicknamn t ex Marie, Emelie, Isabelle osv. Men dessa är inte orginalnamn. Marie kommer ur namnet Maria, Emelie ur Emilia, Isabelle ur Isabella.


Vad säger ni?
 

Kommentarer
Postat av: Ahren

Du har nog rätt

2008-01-06 @ 00:41:40
URL: http://ahren.blogg.se
Postat av: Aino

Sedär, Ola är speciell igen ju ;) Men A anses väl vara feminint? Eller har jag fått det om bakfoten? ;P

2008-01-06 @ 00:54:25
URL: http://avision.blogg.se
Postat av: Pernilla

komiskt att det är just ola som slutar på a :)

2008-01-06 @ 01:12:09
URL: http://hvpim.blogg.se
Postat av: Safursey

Jaaa, detta stämmer ju...jag har ju tyvärr gått humanistisk linje och läst massa utländsk grammatik. Spanskan kanske är ett typexempel. Allt som slutar på A är feminint och ska därför föregås av "La" i bestämd form. Så visst är det så...allt i denna värld ska tillhöra endera F eller M. Just därför tycker jag Olas inspiration till "The Others" var fantastisk att höra. Jag är nämligen uppväxt med en mamma som alltid sagt att rosa är en tjejfärg och blått en killfärg...och det är väl förmodligen därför just blå är min favoritfärg.

2008-01-06 @ 01:56:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0