Namn

Jag tycker att det är oerhört intressant med namn.
Varför vet jag egentligen inte, men kanske det bottnar i mitt intresse för släktforskningen.
Tycker det är roligt att läsa födelseannonser för att se vad föräldrarna har hittat på för namn till sina barn. Sen en tid tillbaka så tycks det vara på tapeten att ge sina barn ovanliga namn eller åtminstonde ge sina barn ett oerhört svårstavat namn. Det tycks som om föräldrar idag eftersträvar att ge sina barn ett så udda och unikt namn att det emellanåt blir oerhört konstigt. Som exempel kan jag ju Shirley Clamp, hon fick en dotter för en tid sedan och vilket namn ger hon till sin dotter? Jo, namnet Vilja. Är Vilja ett namn? Tydligen finns det 7 st i Sverige som heter det.
Bland födelseannonserna häromdagen så välkommnades det en Elicia till världen. Här kan man ju undra om föräldrarna tog namnet Alicia bytte ut A mot E, för att få ett "eget" namn. SCB hittar inga Elicior i Sverige.

Tycker ni det är intressant med namn?

Kommentarer
Postat av: Muppin

Kan man bli sitt namn eller anpassar sig namnet? Vissa namn tycker man är konstiga när man först hör dem, men med tiden vänjer man sig och tycker att personen är namnet

2008-08-24 @ 11:11:24
Postat av: pim

namn är skoj..själv vill jag ju ha en Dindie om jag får barn...men nån måtta får det vara.. jag såg en Link häromdan..det är ju en tabeltt för magsår.. kul att heta det när man växer upp:(

2008-08-25 @ 11:53:40
URL: http://hvpim.blogg.se/
Postat av: Josephine

SV: tack:)

jo jag tycker det är väldigt intressant med namn...själv heter jag ju Josephine, som är franskt stavat, och kommer på något sätt från Josef, om jag minns rätt:)

2008-08-25 @ 15:07:08
URL: http://mumintroll84.blogg.se/
Postat av: Pappa till en av dem...

Jo, Vilja är faktiskt ett "namn"!

Det finns 275 kvinnor som har förnamnet Vilja. Av dessa har 151 namnet Vilja som tilltalsnamn/förstanamn.





2008-09-16 @ 18:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0