Släktforskning

Inlägget "Att ta sig vatten över huvudet" har med ett av mina sörsta intressen att göra. Sen ungefär 7 år har jag släktforskat. I mer eller mindre aktiva perioder. Och de böckerna som var på bilden är orginal böcker som prästerna har skrivit över alla som bodde i de olika församlingarna. Dessa sitter jag nu på landsarkivet och läser på jakt efter ett antal personer.

Släktforskning är oerhört intressant. Jag finner det väldigt intressant att få veta hur min farfars mor levde, hennes livs öde osv. Det är lika kul varje gång som man hittar en ny anfader och kan placera in den personen i ens släktträd. 

Jag är ju förhållandevis ung för att tycka att släktforskning är kul. De flesta som jag träffar på är ju gamla pensionärer eller liknande, men sen ibland kan man hitta människor i sin egna ålder och det är ju extra roligt att utbytta erfarenheter och kunskap med dem.

Jag tror att alla någon gång blir intresserade av sin bakgrund och sin historia. Många säger att när de får egna barn så vill de veta mer om sina anfäder. Eller när de ska välja namn till barnet, då önskar de ha nåt släktnamn. Många pensionärer börjar ju släktforska när de går i pension just för att de då har tiden att forska.
Men jag är övertygad att ala någon gång vill veta mer. Problemet är oftast att när man väl vill veta mer då har de personerna i släkten som vet nåt, då har de oftast avlidit.
Så mitt råd till alla er därute, sätt er ner med era mor och far föräldra eller andra "gamla" personer i släkten. Be dem berätta om sina liv och vad de kan och minns om släkten. Filma dem eller skriv ner deras uppgifter. Lägg sen dessa saker någonstans så finns det den dagen som du blir intresserad av din egna släkt.

image55



Kommentarer
Postat av: Josephine

oj det med släktforskning låter otroligt intressant. Jag skulle gärna också göra det efter jag fått min avhandling klar, men har dock ingen aning om var jag ens skulle börja. Och då är jag historiker, det är nästan så det är skrattretande:)

2008-02-26 @ 21:03:04
URL: http://mumintroll84.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0