Nationaldag

Ingen kan väl ha missat att det är 6 juni idag, Sveriges nationaldag.


 



Jag minns när jag gick på högstadiet, på den tiden så var 6 juni en vanlig skoldag. Inte som idag då alla är lediga just denna dag. Upptagningsområdet för min högstadieskola var stort, så på skolan fanns även elever från sk "invandrarområden". Vi hade alltså många nysvenskar i skolan. Mest greker och människor från forna Jugoslavien. När nartionaldagen närmade sig så fick vi förmaningar från klassföreståndaren. Inte under några omständigheter fick vi sjunga Sveriges nationalsång denna dag. Skolan ansåg att det skulle vara kränkande mot de sk nysvenska eleverna.
När vi gick i 9:an så hade min klasskamrat Henrik fått nog av detta. Han kallade till "hemliga" möten och planen var att vi skulle kuppa. Vad var det värsta som kunde hända liksom? Ja möjligen att vi fick kvarsittning då. Men det skulle vi gärna ta. Så det året när 6 juni kom, så prick klockan 9 var det tänkt att de som ville skulle samlas på gräsmattan framför skolan och sjunga nationalsången för fulla muggar. Så det gjorde vi strax före 9 så rusade vi bokstavligen ut från våra klassrum. Ställde oss på gräsmattan och sjöng. Vi hade inte involverat våra klasskamrater som var andra generationens invandrare eller sk nysvenskar. Men de anslöt till oss där vi stod på gräsmattan och sjöng. Det visade sig senare att de alltid tyckt att det varit konstigt att Sverige inte firade denna dag. Men de hade inte alls nåt emot att nationalsången sjöngs och de sjöng glatt med. Detta visade sig sedan blev en tradition. Året efter så var det fritt från skolans sida, alla som ville fick samlas på gräsmattan och fira nationaldagen med sång.
Så kuppen som Henrik startade lyckades verkligen.

Så nu tycker jag att vi alla minst en gång idag, sjunger nationalsången och firar vår nationaldag.


Du gamla, du fria

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.


Kommentarer
Postat av: Muppin

Vi har rätt att vara stolta över vårt land och skall få sjunga vår nationalsång praktiskt taget var som helst och när som helst, dock inte i provokationssyfte, då missbrukas sången. Vi får inte låta nationalism bli fult eller endast innehas av extremister.

2008-06-07 @ 12:07:28
Postat av: MaygirlS

Kan medela att vi sjöng nationalsången till havs! Sveska flaggan på svaj efter oss och solen skinandes över oss. :O)

2008-06-07 @ 20:39:01
URL: http://blogg.aftonbladet.se/14256
Postat av: Josephine

nog är det ju alltid något speciellt med nationaldagar..ni har 6 juni, vi har 6 december:)

2008-06-08 @ 18:22:34
URL: http://mumintroll84.blogg.se/
Postat av: Viktoria

bra idé från honom där, det är klart vi ska fira den

2008-06-08 @ 21:52:12
URL: http://musicinmylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0